Brukerbetingelser

Generelle vilkår for Netthandelen.no

Vennligst les gjennom våre generelle vilkår for handel hos Netthandelen.no. Ved innlogging, kjøp og budgivning på produkter har du samtidig akseptert og godkjent gjeldende betingelser. Vesentlige endringer i vilkårene vil bli varslet per e-post til e-postadressen registrert i kundeprofilen.

Registrering

For å handle hos Netthandelen må du ha leveringsadresse i Norge (med unntak av Svalbard og Jan Mayen) samt at du må registrere deg hos oss. Registreringen er gratis og uten forpliktelser om kjøp. Vi lagrer opplysningene på en sikker måte, og opplysningene vil ikke være tilgjengelige for uvedkommende. Når du har lest gjennom betingelsene og har akseptert disse vil du etter kort tid få tilgang til å kjøpe varer og legge inn bud på www.netthandelen.no. Ta godt vare på passordet ditt. Det er din egen sikkerhet slik at ikke uvedkommende skal misbruke din brukerkonto. Du bestemmer selv passord når du registrerer deg. Du kan registrere deg her.

Personopplysninger

Personopplysninger håndteres i henhold til Personopplysingsloven. Ved å akseptere vilkårene godtas følgende:

  • Deler av kundeinformasjonen kan oversendes våre samarbeidspartnere med formål om å gi målrettede tilbud som en del av kjøpsprosessen hos Netthandelen.no.
  • Kundeinformasjon selges ikke til våre samarbeidspartnere.
  • Kundeinformasjon oversendt til våre samarbeidspartnere kan ikke videreselges eller i noen form benyttes til direkte markedsføring.

Adresseendring

Av sikkerhetsmessige årsaker må du selv endre adressen på "Min side". Du kan selv velge hvilken adresse som skal brukes som faktura- og leveringsadresse ved fremtidige kjøp, men endringer gjort her vil ikke påvirke allerede eksisterende ordre. Vi sender alle varene til leveringsadressen som er lagret på ordren når vi registrerer din innbetaling. Hvis du ønsker en ordre levert til en annen adresse er det derfor viktig at du endrer leveringsadresse på ordren før du betaler og bruker «Forskuddsbetaling» dersom leveringsadresse ikke er din folkeregistrerte adresse. Dette må gjøres via "Mine ordre".

Du kan spore dine sendinger under "Mine ordre" når varene er sendt fra oss. Som kunde plikter du å følge med på status på din forsendelse.

Budgivning

Alle bud som legges inn på auksjonen ansees som bindende for deg som budgiver og du er ansvarlig for alle bud som legges inn fra din konto. Vi forbeholder oss retten til å blokkere useriøse budgivere fra å delta på auksjonen. Budgivere som ved useriøs budgivning forsettlig eller uaktsomt påfører Netthandelen.no et økonomisk tap kan bli holdt erstatningsansvarlig. Ved alvorlige tilfeller vil vi vurdere å politianmelde forholdet.

Dersom du har kjøpt en vare eller har lagt inn et bud på en vare som ikke er betalt enda vil du så lenge angrefristen løper være avskåret fra å gi bud på samme eller tilsvarende type vare, med mindre den nye varen det gis bud på kjøpes i tillegg til – og ikke som erstatning for – den opprinnelige varen. Hvis du likevel byr på samme eller tilsvarende type vare og angreretten benyttes for det første kjøpet så er ikke det siste kjøpet bindende for Netthandelen.no. Vi forbeholder oss da retten til å ensidig oppheve det siste kjøpet.

Fakturering og gebyrer

Varene blir fakturert for hvert fakturadøgn, for tiden kl 04:00 (onsdager, fredager og mandager). Netthandelen.no sender ordrebekreftelse på e-post til registrert e-postadresse etter fakturadøgnet er avsluttet klokken 04:00. Ordren ligger også tilgjengelig under "Mine ordre". Som kunde plikter du å følge med her dersom du har lagt inn bud på varer og ikke har fått ordrebekreftelse på e-post.

Ordre du skal hente selv hos oss belastes med et fast beløp på kr 139,- pluss prisen for varene du har vunnet. For ordre som sendes med Posten og Bring betaler du kun for frakten og for varene. Dersom du velger at noen varer sendes og noen varer hentes selv så betaler du både for frakten, varene og «hente selv»-beløpet.

Ved forsinket betaling sender vi ut førstegangspurring. Uteblir innbetalingen fremdeles etter purring vil din ordre bli slettet og du blir belastet et passivitetsgebyr på kr 250,-. Dersom du ikke betaler passivitetsgebyret innen forfall vil du motta et purregebyr i tillegg. Dette følger standard satser. Samtidig vil din konto bli blokkert for videre budgivning inntil alle utestående krav er oppgjort. Dersom du fortsatt ikke betaler innen gitt frist vil kravet sendes til inkasso.

Betaling

Vi må ha registrert innbetaling før vi behandler ordren. Du kan finne informasjon om de ulike betalingsalternativene her.

Postoppkrav

Vi sender ikke varer i oppkrav.

Frakt

Du betaler frakt i tillegg til varens pris. Fraktpris beregnes ut fra varenes vekt og volum. Varer under 35 kg blir per dags dato sendt som servicepakke med Posten Norge AS. De aller fleste postvarer blir pakket og sendt sammen og vi beregner en samlet fraktpris for disse. Vær oppmerksom på at enkelte varer blir sendt som eget kolli. Da beregnes en separat fraktpris for varen og vi opplyser om dette på auksjonen. Varer tyngre enn 35 kg blir sendt med Bring.

Leveransevilkår – forsendelse med Posten eller Bring

Netthandelen.no har forsendelser til hele Norge, med unntak av Svalbard og Jan Mayen. Leveringstiden varierer for det enkelte produkt, men ligger vanligvis mellom fire og syv virkedager etter registrert innbetaling. Vi tar forbehold om lengre leveringstid i perioder med mye trafikk hos oss eller våre transportpartnere.

Netthandelen.no er ikke ansvarlig for utlevering av melding om ankommet pakke. Posten sender hentemelding på e-post og du vil i tillegg få hentemelding på SMS dersom du har valgt dette i din profil. I tillegg kan alle forsendelser spores under "Mine ordre". Posten returner uavhentede pakker etter 14 dager.

Tunggods kan leveres på to måter:

  • Levering på døren med Bring Cargo: Varene leveres til ønsket adresse, men kun til ytterdør i første etasje på gateplan. Transportøren har ingen anledning til å bære varen inn for deg. Du er forpliktet til å være hjemme på avtalt leveringstidspunkt.
  • Levering til nærmeste Bring Cargo terminal: Varene leveres til godsterminal og du må selv hente varene. Hentefristen hos Bring Cargo er tre virkedager fra du får beskjed om at du kan hente forsendelsen. Det kan påløpe lagerleie hvis godset ikke blir hentet i tide.

Dersom du ikke er hjemme på avtalt leveringstidspunkt, ikke henter varene eller nekter å motta dem, vil varene bli returnert til oss for din regning. Du vil i slike tilfeller bli belastet et gebyr på kr 300,- fra det innbetalte beløp i tillegg til returfrakt lik opprinnelig frakt. Opprinnelige kostnader til frakt krediteres ikke. Eventuelt restbeløp blir kreditert automatisk til den konto som er registrert i "Min profil".
Dersom du ber Posten eller Bring om å returnere varen og du på forhånd melder fra til oss om at du benytter deg av angreretten innen fristen, skal du bare betale for returkostnaden.

Hente selv – hentelager

Det er mulig å hente alle varer på vårt lager. For dette leveringsalternativet betaler du et "hente selv"-beløp. Det gjelder egne betingelser for henting av varer, og disse avviker fra det som gjelder for leveranse med Posten eller Bring.

Det er ikke mulig å hente varene før din innbetaling er mottatt og du har fått melding om at varene står klare for utlevering. Denne meldingen vil bli sendt deg via e-post i tillegg til at den blir tilgjengelig under "Mine ordre". Du er pliktig til å sjekke hentestatus etter at innbetalingen er registrert, for det kan hende at e-posten med henteseddel blir stoppet av et spamfilter. Vi har ikke mulighet til å ta betaling for varene på vårt hentelager.

Frist for henting av varen er 14 kalenderdager fra den dato vi sender melding om at varene er klare for utlevering. Vær oppmerksom på at vårt hentelager har kortere hentefrist enn Posten. Dersom ordren ikke blir hentet innen fristen og angreretten ikke har blitt benyttet vil varene bli lagt tilbake på lager og du blir belastet et gebyr på kr 300,- for uavhentet ordre. Dette beløpet blir trukket fra din opprinnelige innbetaling, og eventuelt restbeløp vil bli utbetalt til ditt registrerte kontonummer på "Min profil" eller kreditert på din faktura hos Collector. Vi krediterer ikke «hente selv»-beløpet.

Vi har ikke mulighet til å håndtere reklamasjoner direkte på vårt hentelager. Dersom du oppdager feil eller mangler skal dette meldes skriftlig via korrekt kategori under "Kundeservice" på "Min side".

NB! Vi hjelper med å laste tunggodsvarer på bil eller henger ved behov, men ved stor pågang kan det bli litt ventetid.

Skriv ut henteseddelen (eller ta med ordrenummer), og ta den med sammen med legitimasjon. Skal noen andre hente for deg må de også ha med denne informasjonen.

Skadde sendinger

Dersom du mottar en skadd sending via Posten, Bring eller på vårt hentelager plikter du som kunde å forholde deg til våre rutiner som gjelder ved mottak av en skadd sending. Logg inn på www.netthandelen.no og registrer en sak i kategorien "Skade på leveransen" under "Kundeservice" på "Min side".

Du vil få svar fra en av våre saksbehandlere som vil hjelpe deg videre. Varer som er skadet etter sending med Posten må fremvises på postkontor og skademelding må fylles ut. Varer som er skadet etter sending med Bring må meldes til Bring innen 24 timer etter at sendingen er mottatt.

Vareinformasjon

Netthandelen.no gjør hele tiden sitt beste for å gi deg korrekte opplysninger. Likevel kan vi få feil informasjon fra våre leverandører. Netthandelen.no tar derfor forbehold om feilaktig produktbeskrivelse, priser eller annen informasjon som framkommer på www.netthandelen.no. Vi forbeholder oss retten til å endre produktsortimentet, tilgjengelighet og fastpriser dersom vi har mottatt feilaktig informasjon fra våre underleverandører. Videre tar Netthandelen.no forbehold om at innkommende vareleveranser kan bli forsinket eller kansellert. Netthandelen.no tar også forbehold om at det av ulike årsaker kan bli tomt på lager.

Copyright

Innhold på www.netthandelen.no er Netthandelen.no AS sin eiendom. Dette innholdet er beskyttet etter opphavsrett, markedsførings- og varemerkelovgivning. Dette innebærer at varemerker, firmanavn, produktnavn, informasjon om produkter, herunder beskrivelse av produktene, bilder/grafikk, design og layout og annet innhold på sidene ikke kan lastes ned, kopieres eller benyttes på annen måte uten at dette er tillatt etter lovgivning eller etter samtykke fra Netthandelen.no AS.

Reklamasjon og angrerett

Alle henvendelser som gjelder reklamasjon, skade på varer, feil ved leveransen, reservedeler eller angre kjøp skal rettes skriftlig gjennom "Kundeservice" på "Min side". Det er viktig at du registrerer saken i korrekt kategori. Du får da svar fra en av våre saksbehandlere snarest mulig. Ikke send tilbake varer før du har fått beskjed om dette fra saksbehandler. På denne måten unngår du misforståelser eller unødvendige returkostnader. For øvrig må du forholde deg til våre rutiner rundt retur av varer og gjennomføring av reklamasjon.

Angrerett og angrefrist – generell informasjon

Forbruker kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at selger har oppfylt sin opplysningsplikt i henhold til Angrerettloven og varen og angrerettskjema er mottatt.

Forbruker må gi melding til selger dersom angreretten benyttes. Fristen anses overholdt dersom meldingen er sendt innen fristens utløp. Det stilles ikke formkrav til meldingen, men denne bør av bevismessige årsaker være skriftlig.

Angrerettloven griper ikke inn i rettigheter du har etter blant annet Forbrukerkjøpsloven hvis det skulle oppstå mangler. Dersom du beholder varen kan du på visse vilkår kreve prisavslag, omlevering (ny vare) eller heve kjøpet og få kjøpesummen tilbake.

Hvis du benytter deg av angreretten innen fristen skal du ha tilbake det du har betalt for varen. Varen skal sendes tilbake til selger før oppgjør finner sted. Returkostnader må du dekke selv, med mindre selger har misligholdt avtalen eller selger i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare fordi den bestilte vare ikke var tilgjengelig.

Angreretten forutsetter at varen kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde og gjelder blant annet ikke ved kjøp av undertøy og produkter til personlig pleie hos Netthandelen.no.

Reklamasjon – generell informasjon

Hvis det oppdages en feil eller mangel må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den gi selgeren skriftlig melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er likevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok produktet. Dersom produktet eller deler av det ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre er fristen for å reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.

En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok risikoen for produktet (normalt leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.

Dersom det foreligger en mangel ved produktet, og forbrukeren har reklamert innen de nevnte fristene, kan forbrukeren gjøre gjeldende følgende:

  • Holde kjøpesummen tilbake
  • Under visse forutsetninger velge mellom retting og omlevering
  • Kreve heving av kjøp dersom mangelen ikke er uvesentlig
  • Kreve erstatning

Dersom selgerens retting eller omlevering vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke blir avskåret fra å bruke produktet har forbrukeren under visse forutsetninger rett til å kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Som hovedregel har selgeren ikke krav på å foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel.

Har du ytterligere spørsmål om angrerett, angrefrist eller reklamasjoner kan du kontakte oss gjennom "Kundeservice" på "Min side".

Reklamasjon – næringsdrivende

Næringsdrivende som kjøper varer gjennom Netthandelen.no har en undersøkelsesplikt og må melde inn en eventuell reklamasjon senest innen to måneder etter at varen er mottatt. Reklamasjoner på produkter som forbruker har kjøpt via annen næringsdrivende, begrenser seg til hva varen er solgt for til den næringsdrivende, uavhengig av hva forbruker har betalt for varen. Dersom en forbruker gjør gjeldende en reklamasjon mot Netthandelen.no i slike tilfeller, vil forbrukeres krav avhenge av om forholdet utgjør en mangel i avtaleforholdet mellom Netthandelen.no og den næringsdrivende som har kjøpt produktet hos Netthandelen. Forbrukeren må reklamere til Netthandelen.no innen to måneder etter at mangelen ble eller burde vært oppdaget og senest innen 2 eller 5 år etter at produktet ble overtatt av forbrukeren. Forbrukeren vil innenfor disse begrensningene ha sine rettigheter etter Forbrukerkjøpsloven i behold.

Verneting

Ved en eventuell tvist aksepterer begge parter Kristiansand som verneting. Dette er i henhold til Tvisteloven § 4-6 – Avtalt verneting.