Spørsmål og svar

Her har vi samlet de mest vanlige spørsmålene vi får fra våre kunder.

Hva menes med "passivitetsgebyr"?

For å sikre en mest mulig rettferdig budrunde for alle våre kunder har vi innført et passivitetsgebyr på kr 250,- .

Dersom du vinner en auksjon og deretter ignorerer ordren vi sender så vil dette gebyret påløpe. På denne måten sikrer vi at når noen byr over deg på auksjonen så har du en mye større trygghet for at budet er reelt.

Passivitetsgebyret hindrer deg likevel ikke fra å kansellere ordren, men da må du aktivt melde fra til oss innen forfall på ordren.

Kan jeg bytte størrelse på varer jeg har vunnet på auksjon?

Det er kun mulig å bytte klær – andre varer byttes ikke. Ved kjøp av klær kan du bytte størrelse ved å kontakte oss før du betaler ordren eller ved å sende varen i retur til oss, men du må selv dekke returfrakt og ny frakt. Er ikke ønsket størrelse tilgjengelig vil du få pengene tilbake. Husk å registrere sak via "Kundeservice" på "Min side".

Hva skjer etter vunnet auksjon?

Klokken 04:00 morgenen etter du har vunnet en eller flere auksjoner mottar du en ordrebekreftelse på e-post. Ordren finner du under ”Mine ordre". Før varene sendes må du gå inn på ordren og velge et av de mulige betalingsalternativene. 

Kan dere sende varene i oppkrav?

Nei, dessverre. Vi sender kun ut varen etter at ordren er registrert betalt hos oss.

Jeg har fullført ordren, kan jeg sjekke hvor pakken er i systemet?

Du kan sjekke ordrestatus og pakkesporing ved å gå inn på "Mine ordre".

Når ordren er fullført vil det normalt ta opptil en virkedag før betalingen er registrert hos oss, alt avhengig av betalingsmåte. Etter at betalingen er registrert hos oss vil varene bli pakket og sendt. Normal leveringstid er 4-7 virkedager fra vi har registrert betalingen eller du har bekreftet ordren med faktura eller delbetaling. Ved stor pågang kan leveringstiden være opptil elleve virkedager.

Jeg har fått ny adresse, hva gjør jeg?

Logg inn med ditt brukernavn og passord. Gå deretter inn på "Min side" for å endre din adresse. Her kan du legge inn flere adresser i en liste. Du velger en som standard både for normalvarer og for tunggodsvarer, men du kan også legge inn andre adresser.

NB! Vær oppmerksom på at dette IKKE vil endre leveringsadresse på allerede eksisterende ordre. Se detaljer i neste svar.

Jeg har en ordre med gammel adresse. Hva gjør jeg?

Du kan endre adresse på en ubetalt ordre inne på ordresiden. Gå til ”Mine ordre" og klikk på ordrenummeret. Der kan du endre leveringsadresse for den aktuelle ordren. Det er viktig at du gjør dette FØR du fullfører ordren siden fullførte ordre vil være låst for endringer.

NB! Vi anbefaler at du sjekker hvilken adresse som er registrert før du begynner å by på auksjoner.

Jeg ønsker å melde meg av eller på nyhetsbrevet. Hvordan gjør jeg dette?

Du kan melde deg på vårt nyhetsbrev ved å registrere deg som en ny bruker og krysse av underveis i registreringen at du ønsker å motta nyhetsbrev. Hvis du allerede er kunde hos oss og ønsker å melde deg på eller av gjør du følgende:

Logg på med ditt brukernavn og passord. Gå deretter inn på "Min side"" og sett kryss dersom du ønsker å motta eller fjern krysset dersom du ikke ønsker å motta nyhetsbrev.

Du kan også melde deg av nyhetsbrevet ved å klikke på lenken som kommer i bunnen av hvert nyhetsbrev.

Er det mulig å slå sammen flere ordre?

Det er ikke mulig å slå sammen flere ordre. Hver ordre blir sendt uavhengig av hverandre.

Er det mulig å hente varene selv?

Ja, alle varer kan hentes på vårt lager. Les mer om dette her.

Jeg får ikke logget inn, hva kan være galt?

Den vanligste årsaken til vanskeligheter med innlogging er at man har endret eller mistet passordet. Hvis du trenger å tilbakestille passordet kan du klikke på lenken "Glemt passordet ditt? Klikk her" etter du har skrevet inn din e-post i innloggingsfeltet. Da vil du motta en e-post med en lenke for tilbakestilling av passord.

Du kan også tilbakestille passordet ditt om du forsøker å logge inn inne på en auksjon.

NB! Det er viktig at e-postadressen du er registrert med er aktiv og validert, ellers vil du ikke kunne motta lenken for tilbakestilling av passord. Om du har problemer kan du ringe inn til kundeservice for hjelp.

Kan jeg endre passordet mitt?

Ja. Logg inn med ditt brukernavn og passord. Gå deretter inn på "Min side" og trykk på "Endre passord".

Auksjonen som jeg trodde jeg vant satte plutselig i gang igjen. Hva skjedde?

Alle auksjoner på Netthandelen.no har dynamisk lukking. Dette innebærer at auksjonen forlenges med en bestemt tilleggstid så lenge budet legges inn når det er kortere tid igjen av auksjonen enn den aktuelle tilleggstiden. Tilleggstiden står opplyst på hver enkelt auksjon og kan være forskjellig på ulike varer. Er det forlengelse på f.eks. to minutter vil auksjonen øke med to nye minutter dersom det legges inn et bud når det er under to minutter igjen.

Eksempel: Auksjonen har en forlengelsestid på 30 sekunder. Slutter auksjonen kl. 22:00:00 og det kommer et bud kl. 21:59:45 vil auksjonen bli forlenget til kl. 22:00:30. Skulle et nytt bud bli lagt kl. 22:00:10 blir auksjonen ytterligere forlenget til kl. 22:01:00, osv.

Dynamisk lukking gir deg muligheten til å by over andre budgivere på produkter du er interessert i, nøyaktig slik som på en ekte auksjon der auksjonarius "klubber" for å gi budgiverne en ny sjanse å legge inn et bud.

Det stod stengt på auksjonssiden, men jeg vant ikke auksjonen. Hva har skjedd?

Enkelte personer blir lurt til å tro at de er budvinner i en auksjon, selv om dette ikke er tilfellet.

Vi anbefaler at du laster inn auksjonssiden på nytt slik at du unngår uriktige opplysninger i forbindelse med budgivning. Netthandelen har registrert at det forekommer feil i noen nettlesere. Har du hatt dette problemet setter vi pris på om du sender opplysninger om hvilken versjon du har på nettleseren og operativsystemet ditt. Disse opplysningene kan sendes via "Kundeservice" på "Min side".

Det er flere måter å få bekreftet at man er budvinner:

  • Alle budvinnere vil få en e-post som bekrefter dette. Denne e-posten vil normalt bli sendt til vinneren umiddelbart etter at auksjonen er ferdig.
  • Alle varene du har vunnet på auksjon legger seg i handlekurven din.
  • På toppen av siden finner du "Mine auksjoner". Under fanen "Avsluttede" finner du oversikt over vunnede og tapte auksjoner.
  • En siste ting du kan gjøre er å oppdatere nettleseren manuelt i sluttsekundene av auksjonen. Websidene på Netthandelen.no vil normalt oppdatere seg selv automatisk. Den sikreste måten for at dette likevel skal skje er at du selv gjør dette. Du kan trykke på oppdater-knappen i nettleseren eller F5-knappen på tastaturet.

PS! Det kan ta et par minutter fra auksjonen er avsluttet før det sendes ut e-post og varen legges til i "Mine auksjoner". Husk også at det er en mulighet for at e-post stoppes av et spamfilter.

Jeg fikk ikke alle varene jeg hadde vunnet, hva gjør jeg?

Det kan være flere årsaker til dette:

Enkelte varer sendes som eget kolli. Slike varer kommer normalt raskere frem til deg enn resten av varene på ordren. Vi anbefaler å sjekke på ”Mine ordre" om det er flere pakker på vei til deg.

En annen årsak kan rett og slett være at våre lagermedarbeidere har pakket feil.

Den siste mulige årsaken kan være at vi er tom for en vare. Dersom dette er tilfellet vil du få en e-post med beskjed om at varen har blitt kreditert.

For å gi beskjed til oss om at en vare mangler eller du har fått feil vare så kan du logge deg inn på "Min side" og gå til "Kundeservice". Registrer en sak i kategorien "Feil med leveransen".

Det er feil på varen jeg har mottatt. Hva gjør jeg?

Dersom det er feil på en vare tilsendt fra oss, ber vi deg registrere en reklamasjonssak. Logg inn på "Min Side" og gå til "Kundeservice". Registrer en sak i kategorien "Garanti / reklamasjon".

Jeg ønsker å returnere en vare, får jeg dekket fraktutgiftene?

Ønsker du å returnere en vare som en angresak må du selv betale returfrakten. Vi tilbakebetaler selvfølgelig prisen du har betalt for varen, såfremt angrefristen er benyttet innen 14 dager etter mottak.

NB! Vi anbefaler på det sterkeste at du registrerer en sak under "Kundeservice" i kategorien "Angre kjøp på mottatte varer". Vent med å sende inn varen før du har fått instrukser fra oss. På denne måten kan vi behandle din retur smidigere.

Er prisene inkludert moms (mva.)?

Alle prisene er inkludert moms.

Sender dere pakker til Svalbard eller utlandet?

Nei, dessverre.

Hva skjer om jeg lar være å hente pakken min?

Ettersom pakken din er forskuddsbetalt enten av deg selv eller via en kredittavtale med Collector, vil det være dumt å ikke hente pakken. Skulle det likevel være tilfellet vil pakken bli sendt i retur til oss.

I slike tilfeller legger vi varene på vent i 14 dager og lager en ordre på ny frakt og returfrakt. Betaler du denne vil pakken bli sendt ut på nytt. Hvis ikke den betales vil vi slette ordren og trekke kr 300 fra opprinnelig ordre pluss returfrakt. Du vil heller ikke få tilbake penger for opprinnelig frakt eller hentegebyr. Eventuelt restbeløp vil bli kreditert.

Hvis du mener Posten er ansvarlig for returen ber vi deg ta dette opp med dem. Sendingsnummer på det som ble returnert, og som du må oppgi, finner du under ”Mine ordre". Tar Posten på seg ansvar for returen og utgifter for frakt, vil vi kunne sende varene på nytt uten utgifter for deg.

Hvor finner jeg bruksanvisninger?

Alle tilgjengelige bruksanvisninger finner du under fanen "Bruksanvisninger" inne på "Min side". Her finner du tilgjengelige bruksanvisninger til varer som du har kjøpt og du kan også søke etter bruksanvisninger til varer du ikke har kjøpt.

Hva innebærer tunggodsfrakt?

Tunggodsvarer blir levert på dør i 1. etasje. Det vil si at den ikke blir båret inn i huset. Mer detaljert informasjon kan du finne her.

Dette gjelder så lenge ingenting annet er spesifisert.

Hva er et fakturadøgn?

Det du vinner mellom 04:00 og 04:00 neste dag kommer på en og samme ordre. Det vil i praksis si at du gjennom en hel dag kan vinne ulike auksjoner og få disse på samme ordre.

NB! Det er ikke noen 24-timersregel.
For eksempel: Om du vinner en auksjon i dag kl 13.22, for så å vinne neste auksjon kl 09.43 neste dag må du være oppmerksom på at disse to produktene kommer på to forskjellige ordre, begge med separat fraktpris.

Jeg har ikke fått ordrebekreftelse eller henteseddel på e-post. Hva har skjedd?

Det hender av og til at e-post fra oss stoppes i spamfilter. Det er helt umulig for oss å forsikre oss mot at dette skjer og vi får heller ingen tilbakemelding når e-posten stoppes. Derfor har du både ordredetaljer og henteseddel tilgjengelig via ”Mine ordre" slik at du skal kunne ha full kontroll

Jeg ønsker å endre fraktmetoden på en ordre. Hvordan gjør jeg det?

Logg deg inn og gå til ”Mine ordre" og klikk på ordrenummeret for å få opp ordren. Her kan du endre fraktmetoden så lenge ordren ikke er betalt. Etter at vi har mottatt innbetalingen blir ordren låst for endring av fraktmetode.

Fremdeles noe som er uklart? Kontakt oss her!